Helen Mirren vastapsot kapott Pesten

Hatalmas érdeklődés közepette, illusztris vendégek jelenlétében tartották meg Szabó István Az ajtó című filmjének díszbemutatóját. Az alkotás premierjét a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezték meg 2012. március 7-én. A sajtótájékoztatón és a bemutatón is részt vettem.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő autogramokat ad Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő autogramokat ad Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

A Szabó Magda regényéből készült alkotás női főszerepét, Emerencet Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő alakítja a filmben. A világszerte hatalmas népszerűségnek örvendő 66 esztendős színésznő a film magyarországi bemutatója alkalmából Budapestre látogatott. A díszbemutató napján érkezett, Szabó István rendező a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren fogadta. A Művésznő 19:45 perckor érkezett meg az Urániához, ahol fotósok hada várta az épület bejárata előtt leterített vörös szőnyegen. A színésznő kedélyesen autogramokat osztogatott a rá várakozó rajongóinak, majd Az ajtó magyar nyelvű óriásplakátja előtt pózolt a fotósoknak. A színésznő hollywoodi szupersztár létére hosszú perceken át tűrte a fotózást; még soha az életben nem láttam ilyen vörös szőnyeges bevonulást, főleg nem egy ilyen kaliberű színésznővel, mint amilyen Mirren. A film sztárja mindenki meglepetésére a hideg ellenére ledobta a fekete télikabátját, és virágmintás ruhájában, egy zöld kardigánban és kesztyűben hagyta, hogy fotózzák. Most már értem, hogy miért Helen Mirrent emlegetik, ha arról van szó, hogy igenis nézhet ki valaki korát meghazudtolóan és szexisen hatvan év felett is.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő megérkezik Az ajtó című filmje budapesti bemutatójára 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő megérkezik Az ajtó című filmje budapesti bemutatójára 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Az Uránia előtti fotózást Szabó István a bejárati ajtóból figyelte, meglehetősen gondterhelt arccal. Miután a színésznő belépett, kölcsönösen üdvözölték egymást, majd a film producerei, Hábermann Jenő és Sőth Sándor köszöntötték Mirrent. A színésznő a média képviselőinek gyűrűjében sétált fel az emeleti kávézóba, ahol sajtótájékoztatót tartottak. Leült, majd kezdetben egyedül pózolt a fotósoknak hosszú percekig. Vérprofi sztár, angyali türelemmel és széles mosollyal állta, amint negyven fotóriporter kattogtatta a gépét, majd nagyot nevetve így szólt: „Sajnos, én még emlékszem a digitális fényképezés előtti időkre is.” Hamarosan helyet foglalt Bombera Krisztina műsorvezető, aki a sajtótájékoztató moderátora volt, majd megérkezett Szabó István, az alkotás direktora, valamint a film két producere, és a Mirrennek és az újságíróknak fordító tolmács. Az utolsó pillanatban futott be Eperjes Károly színművész, aki az alkotásban az írónő férjét alakította. Az Oscar-díjas színésznő és a Kossuth-díjas színész szájra puszival köszöntötték egymást. A sajtótájékoztató egy rossz hírrel kezdődött, Szabó István először csak Helen Mirrennek, majd mindenkinek felolvasta azt az SMS-t, amelyet Martina Gedeck német színésznőtől, Az ajtó másik főszereplőjétől kapott. Szabó Magda karakterének megformálója arra hivatkozott, hogy színházi előadása van Németországban, emiatt nem tud jelen lenni a díszbemutatón.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő és Szabó István Oscar-díjas magyar rendező Az ajtó című filmjük budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő és Szabó István Oscar-díjas magyar rendező Az ajtó című filmjük budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

A 40 perces sajtótájékoztatón senkinek sem nyílt lehetősége kérdéseket feltenni a Művésznőnek, viszont (majdnem) az összes bennünk megfogalmazódott kérdést feltette neki a moderátor. A színésznő elárulta, hogy már négyszer forgatott Budapesten, s Emerenc megformálása számára az egyik legnagyobb kihívás volt félévtizede tartó pályafutása során. Hozzátette azt is, hogy ezzel a filmmel nemcsak a szüleinek, és nagyszüleinek a korosztálya előtt szeretett volna emléket állítani, hanem a kommunizmusban élő emberek előtt is. A félig orosz származású Mirren tökéletesen át tudta élni Emerenc lelki világát, de kihangsúlyozta, hogy a jelmezek nagy segítséget nyújtottak neki ehhez. „Éppen a Velencei Filmfesztiválon voltam, amikor az első kosztümös próbát tartottuk. Egy gyönyörű szállodában laktam, s erős smink és estélyi volt rajtam, amikor a kezembe kaptam Emerenc ruháit. Minden fekete, és szürke volt! Lemostam az arcomról a festéket, felvettem a szoknyát, a kötényt, és a nehéz bakancsot, hátrakötöttem a hajamatat, és felvettem a fekete kendőt. Döbbenten álltam a tükör előtt: pontosan így képzeltem el egy kelet-európai asszonyt.” – mondta.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren szerint a magyar színészek nemcsak nagyon tehetségesek, hanem figyelemreméltó munkát végeztek a filmben. A kulturális és nyelvi különbségek áthidalásáról annyit mondott, hogy a színészek egy „titokzatos törzs tagjai”, hiszen szerinte mindannyian egy „országból” származnak. Szabó Istvánt nemcsak a legjobb magyar rendezőnek titulálta, hanem az egyik legnagyobb európai direktornak. A színésznő azt is hozzátette, hogy Szabó az összes színésze nyelvén folyékonyan beszél, s Mirren viccesen odahajolva meg is kérdezte a rendezőtől, hogy hány nyelven beszél, mire Szabó mosolyogva annyit felelt, hogy csak egy nyelven, magyarul.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Természetesen a színésznő nem úszta meg a Budapestről és a magyarokról kialakult véleményét firtató kérdéseket. „Szeretem a magyarokat! Amikor végighozott az autó Budapest belvárosában, döbbenten figyeltem, hogy mindenfele könyvesboltok, antikváriumok vannak. Már akkor tudtam, hogy nagyon fogom szeretni ezt a várost, és az itteni embereket” – mesélte, majd hozzátette: – „Már csak magáért az élményért vagy azért, hogy Istvánnal, a világ egyik legnagyobb rendezőjével, vagy egy olyan kiváló operatőrrel, mint amilyen Ragályi Elemér, dolgozhattam együtt, megérte leforgatni a filmet.” A színésznő elmondta, hogy két napot marad a magyar fővárosban, és szeretne elmenni egy magyar fürdőbe (példaként a Rudast emlegette), mert nagyon tetszik neki, hogy az emberek a vízben sakkoznak.

Ragályi Elemér magyar operatőr Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Ragályi Elemér magyar operatőr Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

A sajtótájékoztatót követően csak az MTI Hírcentrum és az RTL Klub Fókusz műsorának munkatársai maradhattak interjút készíteni a Művésznővel egy zárt helyen. A film vetítésének végeztével beengedtek a moziterembe, ahol tökéletes helyet találtam magamnak. A moderátor egyenként színpadra szólította az alkotókat és a szereplőket, én pedig pontosan közöttük találtam helyet magamnak. Koncz Gábor és Eperjes Károly között álltam, amikor az előttem álló Hábermann Lívia (a producer lánya, színésznő, Mirren magyar asszisztense) odébblépése után megpillantottam, hogy nem más áll mellettem, mint maga Helen Mirren és Szabó István. Néhány perccel később már csak Mirren és a testőre mellett álltam. A színésznő „Bravó!” kiáltással és tapssal ujjongott, amikor Eperjest és Szabót hívták fel a színpadra.

Ilyen közel állt mellettem Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Ilyen közel állt mellettem Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Voltam olyan bátor, hogy készítettem róla néhány közeli képet, amint mellettem állt, majd megszólítottam. Gyorsan megkérdeztem, hogy készíthetnénk-e egy közös képet, mire ő rám nézve azt felelte, hogy: „Sajnálom, nem most kicsifiú” („Sorry, not now little boy”). Kedvesen mosolygott, majd a legnagyobb meglepetésemre alig érezhetően megsimította a vállamat és felszaladt a színpadra. Meghajolt a közönség előtt, majd megpuszilta Szabó Istvánt. Utána a mikrofonhoz libbent és rövid köszönőbeszédében a stábot és hazánkat méltatta. A színpadról lejövet az alkotók és a színészek közös képhez álltak be, sok magyar színművész a színházi elfoglaltsága miatt csak a vetítés végén érkezett. Többek között Eperjes Károly, Koncz Gábor, Szirtes Ági, Marozsán Erika, Pindroch Csaba, Tóth Ildikó, Andorai Péter, Szandtner Anna, Ujlaky Dénes is részt vett a vetítésen.

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő meghajol Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő meghajol Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

A közös fotózást követően néhány autogramvadász megpróbált a színésznő közelébe férkőzni, de a biztonságiak elhajtották őket. Ha jól tudom, csak három embernek sikerült bent aláírást szerezni az Oscar-díjas dívától. A vetítést egy fogadás követte, amelyen részt vett Helen Mirren is. Megvártam még a színésznő este féltizenegykor távozott az Urániából, előtte pedig a vetítést megtekintő tömegben hazai hírességeket fedeztem fel. Jelen volt Orbán Viktor miniszterelnök neje, Lévai Anikó, Kövér László, az Országgyűlés Fideszes elnöke, Szalai Annamária, az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke, Rákay Philip magyar médiaszemélyiség, Koltai Lajos Kossuth-díjas operatőr, filmrendező és Jancsó Miklós, a Cannes-i és a Velencei filmfesztiválon is díjazott kétszeres Kossuth-díjas legendás filmrendező is.

Szabó István rendező, Völgyi Dorka gyerekszereplő, és Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című film budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Szabó István rendező, Gáspárfalvi Dorka gyerekszereplő, és Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című film budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Szóval végre bemutatták Szabó István három éve, 1,75 milliárd forintból készülő filmjét. Az ajtó kinyílt, és várja a moziba látogatókat. Biztosra veszem, ha élne még Szabó Magda, meglenne elégedve a regény filmváltozatával.

Mészáros Márton

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

Helen Mirren Oscar-díjas brit színésznő Az ajtó című filmje budapesti bemutatóján 2012. március 7-én (Fotó: Mészáros Márton)

2 hozzászólás to “Helen Mirren vastapsot kapott Pesten”

  1. András Says:

    Köszönöm szépen hogy kijavította!!!!!! =)))))))

  2. hottie Says:

    Gratulálok! Profi európai filmgyártás nagyjai!

Hozzászólás